Sunday, October 19, 2008

PERIBAHASA......BIDALAN DAN PEPATAH

edisi kali ini....aku akan berkongsi suka duka hidup bersama kawan....teman dan sahabat.......
teringat aku kisah2 silam yang menjadi pengajaran dan pembelajaran buat aku sepanjang mengenali erti hidup bersama-sa kawan,teman dan sahabat........bak kata bidalan kalau berkawan biar seribu berkasih biarlah satu.......itu peribahasa lama2....tapi di zaman moden yang serba canggih ini peribahasa itu dah tak relevan bagi golongan2 yang glamour dan meletup macam kita orang.......nak aku terangkan satu persatu maksud peribahasa yang tersirat dan yang tersurat bagi memudahkan para pembaca2 blog aku yang dikasihi agar dapat kita bersama-sama merangkak semula untuk mengenali erti hidup sebagai kawan, teman dan sahabat......
telunjuk lurus kelingking berkait......
pepat di luar rencung di dalam.......
lempar batu sembunyi tangan........

nilah antara bidalan orang tua2 dulu bagi menyindir golongan2 muda yang gemar sangat melepak sana sini dan sinun......bagi menerangkan maksud yang tersirat bagi bidalan di atas.......marilah kita bersama-sama mengupas maksudnya............maksudnya adalah jangan sekali-kali kita berkawan tetapi makan kawan.......ataupun erti kata lain.....duri dalam daging......nak lagi......gunting dalam lipatan.........bagi maksud yang sama,,,,,,kita janganlah bermuka-muka apabila berkawan kerana padahnya akan menimpa diri sendiri...........

aku bagi nasihat ini agar kita bersama-sama menjaga hubungan sesama rakan2 yang sama2 mengharungi liku2 hidup....suka dan duka......bagi aku berkawan biarlah seribu dan berkasih pun sama........nak tahu kenapa????? untuk spare part lah....he....he.....gurau jer........alah janganlah serius sangat......




kak yak mohar sambil makan nasi goreng seafood bang samad.......

ni kenapa pulak sepul dan kuntei .......nak sembunyi sesuatu dari aku ke?????ala tak payah......i know everything whatever both of u hiding from me.........mael tak kesah pun......i respect your decision.......


No comments: