Monday, October 20, 2008

SENYUM DALAM TANGISAN

aku rasa ni kali kedua aku melepak kat kampung boyan pada sebelah petang setelah balik dari kerja......kali ini aku nak berkongsi cerita dan mungkin ada persamaan dengan kisah hidup rakan2 di luar sana.....sekiranya ada persamaan,mungkin ianya hanya kebetulan dan tidak menyentuh mana2 kehidupan yang masih hidup mahupun yang sudah lama meninggalkan segala-galanya.......nasihat seorang kawan jadikan iktibar untuk memperbaiki mana2 yang tersilap dan terlanjur.......aku walaupun kelihatan senyum selalu.....tetapi di dalam hati siapa yang tahu........tak dapat dinafikan aku mengakui setakat ini.....aku mempunyai ramai kawan....dimana2 jer aku pergi,pasti terserempak dengan kawan......sana kawan....sini kawan....sinun pun kawan.......sehinggakan aku digelar oleh kawan2ku yang rapat tapi mesra.....adalah kak yak jual pasu kak rahmah........semua tu aku tak kesah pun....yang penting aku tak kacau hidup mereka..........teman ketawa sememangnya ramai.....tepi jalan pun ada.......tapi teman menangis.......aku tak dapat nak carik.......yang paling menyedihkan lagi,bila menangis dan terusuk lalu ditimpa tangga.......itu semua lumrah kehidupan....so.......berpada-padalah bila memilih kawan.......teman yang sejati mempunyai perasaan saling hormat menghormati, bantu-membantu, kasih-mengasihi, bertimbang rasa dan yang paling penting jangan sekali-kali mengambil kesempatan daripada kesempitan rakan....yang paling aku pantang apabila....setiap usaha yang aku berikan dan sumbangkan kepada rakan2, tidak dihargai ataupun begitu mudah berpaling arah apabila terdesak........ya ampun.....kau jauhilah perkara2 yang sedemian berulang lagi kepada hamba2mu yang kerdil ini..........kalau dah terhantuk baru nak tersedar..........itulah yang sering berlaku dalam kehidupan seharian kita...............................moral of story....................
sorong papan tarik papan
buah keranji dalam besen
suruh berkawan biarlah berkawan
mun nak bercouple iboh nak eksen
dua tiga kak yak berjalan
singgah di kedai pasu kak rahmah
mun nak lepak, embaklah kawan
iboh di tapok couple di rumah
he....he......sindir menyindir dalam berpantun adalah amalan orang tua dulu2........di mana tumpahnya kuah kalau tak ke nasi.......aku hanya sekadar melengkapi diri nak madah ngekot petua orang tua2........doh nak........boleh lah ikit2........










No comments: