Sunday, June 7, 2009

WELCOME TO SARAWAK CULTURAL VILLAGE 2009

07.06.2009
Assalamualaikum and very good afternoon to all ladies and gentlement, welcome to SARAWAK CULTURAL VILLAGE and in bahasa melayu selamat datang ke Kampung Budaya Sarawak. ewah2....sempat lagi tiru intro selamat datang ke kampung budaya......almaklumlah nak ucapkan welcoming to all foreigner yang datang kat situ kan......kepada kawan2 dan teman2 yang belum berkunjung ke SCV.....datang dan rasailah pengalaman sehari mengembara ke life museum...tak rugi, malah dapat menambahkan lagi pengetahuan am mengenai kehidupan pribumi sarawak yang betul2 didatangkan khas disitu untuk menetap di rumah etnik masing2......rombongan aku kali ini membawa tugas besar iaitu membawa duta dari negeri KELANTAN (ja'a) nama manjanya....amboi2.....ada jugak nama manjanya....geli bulu ketiak aku dengar.......bukan ja'a sorang aku bawak, tapi amirul pun turut serta.......sempat jugak pose2 kat semua rumah2 suku kaum kat situ....yang paling lama kita lepak ialah di rumah orang ulu....sempat lagi aku main permainan tradisional orang ulu......ja'a pun sempat tangkap gambar orang tengah buat peralatan sape' orang ulu.......bukan itu saja dia ambik gambar....tengkorak pun dia ambik....aku tak tahu dia nak buat apa kan....itu hak dia....mayb....dia nak belajar ilmu hitam kot....mana tahu kan........
RUMAH PENAN
ja'a pose ala2 dia yang duduk kat umah penan.....ala biasalah rupa dia pun lebih kurang jer macam orang penan kan.....cuma dia upgrade ckit penampilannya dari tak pakai baju kepada pakai baju serta jeans biru......kalo tak....memang sebijik lah
hah....nilah teknik yang diajar oleh nenek moyang ja'a dulu2.....tapi di lupa lirik mantera.....so....tak jadilah magic dia....aku gelak lah...macam betul2 jer dia buat....semua pelancong2 kat situ hairan dengan ja'a....entak ape lah budak penan ni buat......

RUMAH ORANG ULU

SAPE'.....sempat aku menemurah atuk atu yang berketurunan orang ulu......macam mana nak buat sape...padahal...umah aku sebelah jer dengan umah atuk aku nie....maksud ja'a...rumah penan sebelah jer dengan umah orang ulu...kat situ....
ALAT MUSIK TRADISIONAL ORANG ULU.....petang2 gini aku mempraktiskan ilmu yang teklah aku pelajari sewaktu aku belajar kelas vokal dan kelas alat musik di KPSU dulu2(Kementerian Pembangunan Sosial dan Urbanisasi) kelas free jer......
RUMAH BIDAYUH
sebelum balik....ja'a sempat take picture nenek moyang nya yang dah dipahatkan jadi kayu ukiran untuk kenangan sepanjang zaman......so ...kini ja'a nak buktikan kat kita orang bahawa muka nenek moyangnya dengan nya sama....dan telah dibuktikan pun kan.....maknaya....ja;a nie adalah keturunan orang iban dan bukan nya orang asli....itu kena check DNA asal usul dia....
kat luar pintu masuk SCV terpampang home of the Rainforest World Music Festival....itu maknanya bulan julai ni...akan berlangsung acara dunia yang mengumpulkan semua music tradisi hutan hujan dunia kat kampung budaya......waktu kita orang kat situ,,,,kerja2 penambahbaikan pentas utama sedang dijalankan untuk menempatkan lebih dari lima ribu orang yang akan berkampung kat situ nanti......










No comments: